HFM

artykulylista3

 

Clearaudio – czysty dźwięk

040 045 Hifi 12 2017 001

Markę Clearaudio zna chyba każdy meloman, który interesuje się wysokiej klasy sprzętem do odtwarzania płyt winylowych. Oprócz wytwarzania gramofonów, ramion, wkładek i akcesoriów, firma zajmuje się także produkcją muzyczną.

Wydaje zarówno własne tytuły, jak i audiofilskie reedycje legendarnych albumów z muzyką klasyczną, które oryginalnie ukazały się pod szyldem Deutsche Grammophon. Opowieść o jej historii i teraźniejszości najlepiej zacząć przedstawienia sylwetki założyciela Clearaudio – Petera Suchego.

Tonsil wraca do gry

 1418042016 002
Tonsil to nadal najlepiej rozpoznawalna marka kolumn głośnikowych w Polsce. Nie jest to, bynajmniej, oczywiste, bo burzliwa historia firmy i nieoczekiwane zmiany właścicieli przypominają bardziej jazdę kolejką górską niż spokojną działalność przedsiębiorstwa z dorobkiem i tradycjami.


O ile w czasach PRL-u firma święciła prawdziwe tryumfy, to później bywało już bardzo różnie.

 

Władca elektronów Trilogy Audio Systems & ISOL-8

hfm11 2001Często zastanawialiście się zapewne, gdzie sięgają korzenie współczesnego audiofilizmu. Otóż jego praźródła biją w British Broadcasting Corporation.


Na początku lat 70. ubiegłego wieku BBC udzieliło kilku producentom zespołów głośnikowych (Spendor, KEF, Harbeth, Rogers) licencji na produkcję monitora, opartego na studyjnym modelu bliskiego pola – LS 3/5A Dudleya Harwooda. Na jego bazie powstało kilkanaście konstrukcji, m.in. wzbogaconych o sekcję niskotonową. Ich wspólnymi założeniami były klasyczne proporcje, liniowa charakterystyka przenoszenia oraz dźwięk wolny od podbarwień, maksymalnie zbliżony do oryginału.
 

 

Kolumny z wykrzyknikiem

jbl002JBL to jeden z najbardziej znanych producentów sprzętu nagłaśniającego na świecie. Firma z Northridge w Kalifornii jest obecna dosłownie wszędzie tam, gdzie może być odtwarzany dźwięk – od laptopów i samochodów, przez systemy hi-fi i kina domowego, po sale konferencyjne, lotniska i wielkie sceny koncertowe.

Gdyby powiodła się załogowa misja na Marsa, to mieszkańcy Czerwonej Planety przekazywaliby zapewne powitanie za pomocą głośników z charakterystycznym pomarańczowym logo.

 

Włoskie jak Ferrari

Page-1-Image-22Garażowa manufaktura. Pod sufitem wolno obraca się elektryczny wentylator. Dwóch ludzi siada przy pokrytym ścinkami stole i zaczyna niespiesznie obrabiać drewniane bloczki…
Poczuliście ten klimat? Nie tym razem.
Fabryczna hala o powierzchni 12000 m?, sześć precyzyjnych obrabiarek CNC, dwunastu ludzi, zaawansowana technika pomiarowa i cztery profesjonalne kabiny lakiernicze.
Witajcie w Zingali.

 Mimo że aktywnie działa od 1986 roku i ma na koncie blisko sto modeli kolumn, firma Zingali nie była u nas dotąd szczególnie popularna. Relacja z fabryki oraz przybliżenie osiągnięć jej twórcy powinny zmienić tę sytuację.

Spitfire

12-13 ks2012 01Marka Spitfire została stworzona w 1999 roku w Wielkiej Brytanii. Od początku różniła się od konkurencji filozofią oraz podejściem do klienta. Kiedy wytwórnie specjalistyczne koncentrowały się na przetwornikach, systemach redukcji N szumów i nowinkach technicznych, Spitfire opracowywał nowe kolekcje.

Nie linie, serie, ale właśnie kolekcje, ponieważ Brytyjczykom zdecydowanie bliżej do salonów z modnymi ubraniami niż do sklepów ze sprzętem hi-fi. Jak konsekwentna to polityka, można się zorientować choćby po sieci sprzedaży. W Polsce jest to efekt globalnej polityki producenta, a nie wymysł dystrybutora. Słuchawek Spitfire nie kupicie w supermarketach ze sprzętem RTV ani w audiofilskich studiach, tylko w salonach z modnymi ciuchami dla młodzieży. Spitfire nie zauważa nawet popularności Apple’a czy smartfonów, ponieważ jego nauszniki mają pasować nie do iPhone’a czy iPoda, ale do włoskiego skutera, oryginalnej bluzy czy szalika.